En scooter kan også være en motorsykkel

Hva har en scooter til felles med motorsykler? Og hva er ulikt?

Publisert: 20. august 2015 - Oppdatert: 22. desember 2020

 

En scooter er ikke bare en scooter, den kan også være en motorsykkel. Scootere med 50 kubikk er mopeder, mens scootere som har større motorer registreres som motorsykler.

Scootere kan altså ha motorer med flere hundre kubikk. Da deler de en del av kjøreegenskapene og bruksområdene med andre motorsykler. Selv om en scooter alltid vil ha det typiske scooter-designet.

 

En scooter er en komfortabel motorsykkel

Det er den oppreiste kjørestillingen og komforten som kjennetegner en scooter. Scootere som sverger til det klassiske scooter-designet har også god beskyttelse foran bena. Det gir trygghet og verner også mot vær og vann. Både den komfortable sittestillingen og denne beskyttelsen deler scootere med for eksempel de motorsyklene som kalles touringsykler.

Honda NSS300 Forza er en mellomklasse scooter som er fin både til pendling og til turer. Denne scooteren har nærmest sofakomfort og gjør at du sitter veldig behagelig når du skal på jobb eller ut på lengre turer. Med en såkalt trappesal får man god ryggstøtte for fører og samtidig god plass for passasjer.  Les mer om Honda NSS300 Forza.

Honda-NSS300_ForzaNSS 300 Forza er en mellomklasse scooter med overlegen kjørekomfort og C-ABS som gir god kontroll ved nedbremsing.

 

En sportslig scooter

Selv om en scooter har større motor, er den allikevel lett å kjøre og manøvrere. Noen scootere deler sportslig design og aktive kjøreegenskaper med enkelte motorsykler. Denne lettheten og fleksibiliteten gjør scootere perfekte for bylivet. Særlig inne i sentrum av byene, hvor det kan være trangt om plassen.

En scooter er perfekt til pendling

Bor du et lite stykke utenfor byen er en scooter med større motor perfekt for pendlerlivet. Da kan du på motorveiene for å komme raskest fram. Du kan og bruke kollektivfeltet når det er mye trafikk. Om køen går sakte eller står kan du kjøre mellom bilene. Da nyter du godt av alle pendler-fordelene til en motorsykkel. Samtidig har du en smidig og fleksibel tohjuling som bringer deg trygt og behagelig fram inne i sentrum. I tillegg ser jo en scooter alltid veldig urban og stilig ut!

Honda-SH300iScooter Honda SH300i er en perfekt scooter for pendlere og er svært populær i de store europeiske storbyene.

 

Scootere som også er motorsykler

En scooter har komfortabel sittestilling, også om den har større motor. Du kommer deg raskt fram, på en behagelig måte. For eksempel har både Vespa og Honda scootere fra 125 kubikk til 300 kubikk.

Honda SH300i er et eksempel på en scooter med med 300 kubikk. Den ble skapt for å tilfredsstille pendlere, og har siden lanseringen vært svært populær i Europas storbyer. Den kan skilte med en 280-kubikks motor, som har krefter til uanstrengt å takle motorveier og lange distanser, kombinert med smidigheten som en slank scooter har. Se pris og detaljer på Honda SH300i.

 

Vespa scooter med 300 kubikk

Vespa satser også friskt i denne klassen og leverer flere modeller med både 300 og 125 kubikk. Verdt å nevne er Vespa GTS Touring 300 ABS som har den kraftigste motoren i hele Vespa-serien.

Vespa_gts_touring_abs_2Vespa GTS Touring 300 ABS er den kraftigste i hele Vespa-serien.

 

Få, om noen, kan måle seg med den unike kombinasjonen av kraft og eleganse som denne scooteren har. Denne er for dem som er opptatt av design og klasse, og som i tillegg har høye krav til ytelse og komfort. Flere detaljer og pris på Vespa GTS Touring 300 ABS finner du her.

 

125 kubikkere fra Honda og Vespa

I SH-familien til Honda finner du også Honda SH125i som stiller i 125 kubikks klassen. Dette er en svært drivstoffeffektiv scooter ettersom den er utstyrt med start- og stoppteknologi som gjør at motoren slår seg automatisk av når det blir stopp i trafikken, og starter opp igjen i det du vrir på gassen.

 



Les også