Honda CB125R er en populær førstegangssykkel. 2021-modellen har oppgraderte støtdempere i verdensklasse.
Er du en av de heldige som skal kjøpe din første lettsykkel, eller kanskje ta steget opp til en mellomtung motorsykkel? Da har du mange flotte modeller å velge blant. Men hvilken vil gi deg størst kjøreglede, mest praktisk nytteverdi og mest for pengene?
Populære lettsykler
Det er mange gode grunner til at lettsykler er populære for tiden. Motorene er både bensingjerrige og miljøvennlige. En lettsykkel tar deg raskt, enkelt og rimelig til og fra skole, jobb, trening og kamerater – med eller uten passasjer. Lettsykler kan kjøres fra fylte 16 år hvis man har førerkort i klassen A1. Slagvolumet kan være på maksimalt 125 kubikk, og effekten på maksimalt 15 hestekrefter.
Når du skal ut på veien med en ny tohjuling, er det viktig at samspillet mellom deg og sykkelen er optimalt – at du stortrives bak styret. Derfor bør du gå for sykkelen som tiltaler deg mest, samtidig som den gir deg nytteverdien du trenger.
Honda CB125R er en spenstig inngangsbillett til motorsykkelverdenen
Den er rå, naken og raus når det gjelder motorkraft. Dette er den ultimate lettvekteren for deg som er ung og glad i fart og spenning. Til 2021 har CB125R fått en helt ny motor som leverer mer effekt og moment, hele 15 hestekrefter og 12 Nm. CB125R har dessuten fått en omfattende oppgradering av støtdemperne. Det holder den i spissen av konkurransefeltet, og helt på toppen av ønskelisten til mange unge førere. Bensintanken rommer 10,1 liter og gir sykkelen en rekkevidde på over 470 kilometer. Det tilsvarer et forbruk på kun 0,22 liter per mil. En noe enklere lettsykkel i CB-familien er Hondas evig populære CB125F. Den fremstår som en helt ny motorsykkel til 2021.
Har du behov for mer komfort og praktisk nytteverdi, kan en scooter være det som passer best
En scooter kan gjøre hverdagen din smidigere i tett bytrafikk. De nye scooterne er dessuten godt utstyrte, morsomme i bruk og meget praktiske med god oppbevaringsplass.
Et godt eksempel er Honda Forza 125 som har plass til to helhjelmer under salen, mens et låsbart oppbevaringsrom foran huser for eksempel en mobiltelefon og en vannflaske. 2021-utgaven av Forza 125 har fått et slankere og skarpere utseende, samt forbedret aerodynamikk. Den elektrisk styrte vindskjermen har blitt 40 mm lengre for å gi maksimal vindbeskyttelse. Modellen er dessuten utstyrt med en praktisk USB-kontakt.
Honda Forza 125 er en smart, komfortabel scooter med mye oppbevaringsplass.
Kompakt og letthåndterlig scooter
Hvis du vil ha en enda mer kompakt og letthåndterlig scooter, vil Honda PCX 125 være en toppkandidat. Med sine kompakte mål er den en lek å manøvrere gjennom travel trafikk, samt å parkere. Den sterke og moderne designen gjør at den passer perfekt inn i en urban livsstil.
En annen scooter, som også er oppgradert, er Honda SH125i. Den væskekjølte motoren er blitt sterkere, har et forbedret dreiemoment og er svært drivstoffeffektiv. Hanskerommet er blitt større og har et nyttig 12 V-uttak. SH125i er utstyrt med både LED-lys, toppboks og ABS-bremser som standard. 16-tommers hjul foran og bak gir trygg kjøreglede.
Alle Honda-scootere har nå Smart Key-funksjonalitet. Enklere kan det ikke bli. Bare legg nøkkelen i en lomme, og la den være der. Den lar deg starte sykkelen og låser opp salen.
MSX125 GROM er et spennende alternativ for deg som ønsker en morsom, unik og funksjonell lettsykkel i pocketbike-størrelse. Den lille og letthåndterte sykkelen byr på kraftig motor med fem gir, oppdatert instrumentpanel og kul retrostil.
Nye MSX125 GROM er Hondas morsomste lettsykkel, nå har den kraftigere motor og fem gir.
Mellomtunge godbiter
For de med A2-førerkort kan man kjøre en motorsykkel med høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg – og etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.
For å finne frem til din favorittsykkel i det mellomtunge segmentet, bør du først velge hvilken kategori du føler deg mest hjemme i.
Liker du fart, spenning, skarpe og aggressive linjer – er det sportssykkelen Honda CBR500R som er den råeste modellen å gå for. Den kraftige A2-vennlige tosylindrede motoren gir deg fornøyelig ytelse, med sterkt dreiemoment i turtallsregisteret mellom 3000 og 7000 rpm. På samme måte som de større CBR-søsknene, hjelper en assist- og slureclutch med oppgiringer og forhindrer låsing av bakhjulet ved raske nedgiringer.
CBR500R er den råeste A2-sykkelen til Honda.
CB-familien kan også by på A2-modellene CB500F og CB500X. CB500F er en naken og letthåndterbar streetfighter, mens eventyrsykkelen CB500X egner seg godt til alt fra urban pendling til spenstige helgeturer. Den lange vandringsveien for støtdemperne øker komforten på ujevnt underlang, mens den oppreiste kjørestillingen gir både komfort og et bredt synsfelt for føreren.
For de med enda større behov for offroadkjøring, kan man velge mellom Honda CRF300L og CRF300 RALLY som begge har fått høyere toppeffekt og et betydelig sterkere dreiemoment gjennom hele turtallsområdet til 2021. Dette er fleksible og små motorsykler som glir lett gjennom tett bytrafikk takket være lette og slanke proporsjoner matchet med suveren manøvrerbarhet. Fjæring, bakkeklaring og rekkevidde gir morsomme og behagelige turer på ujevne veier og stier. Dette er ekte dual-purpose motorsykler.
Vil du heller ha en ekte cruiser med lav salhøyde og avslappet kjørestilling?
Da bør du se nærmere på CMX500 REBEL. Den ruller på fete dekk, det er en lav og slank bobber hvor føreren sitter «i maskinen». Fra alle vinkler oser den av individualitet. Rebel finnes også i en S-utgave med sorte støtdemperbeskyttere, café-racer frontlykt-cover og sal med diamantsøm. Nøkkelordene er Enkel og Rå.
En praktiskt og brukervennlig A2-scooter er Forza 350. Her finner du riktig blanding av sportslighet og GT-egenskaper. Til 2021 er scooteren raskere, enda mer brukervennlig og stilfull.
Den SOHC væskekjølte eSP +-motoren har vokst med 50 kubikk og premiumfølelsen er enda sterkere enn tidligere. Scooter-søskenet SH350I har også vokst med 50 kubikk for å oppnå mer motorkraft. I tillegg til mer ytelse og moment, er SH350I elegant restylet og forsterker sin posisjon som den perfekte allround-scooteren.