Med hjerte for Honda

Rune har 80 Honda-motorsykler og et delelager mange misunner ham.

Publisert: 22. oktober 2019 - Oppdatert: 25. oktober 2019

Ingenting kan måle seg med Honda CB 100. Det som gjør den ikonisk – det er lyden. Den er helt unik og er nok det de fleste forbinder med CB100. Alt annet var totaktere, og denne sykkelen kom som en firetakter med skikkelig godlyd.

Rune Kristiansen i Moss vet hva han snakker om. Han har kjørt og skrudd på de aller fleste Honda-modeller siden 60-tallet.

Ungdomstid på CB100

Det var den gang norsk ungdom så med misunnelse over til Sverige der det var tillatt med 125-kubikk for 16-åringene. I gatene i Moss ble plombene fjernet så snart politiet snudde ryggen til. Men selv om CB125 var det store ikonet, noe plakatene hjemme på gutterommet var bevis på, gjorde CB100 susen. Rune minnes noen fine ferieturer i tidlig ungdom med telt på bagasjebrettet.

 

Jeg husker at jeg hadde et kjempetelt bak på sykkelen og holdt på å kjøre av veien i Kragerø fordi jeg ble litt vel baktung i en sving, he he.

 

Heldigvis gikk det bra den gangen, og det har det gjort siden. Noen få velt på grusveier i sin ungdom skremte ikke Kristiansen fra livet på to hjul. I løpet av årene som er gått siden han fikk sin første Honda, har han skrudd og restaurert Honda-motorsykler. Han har kjørt Norge på kryss og tvers og elsker motorsykkellivet.

Hvorfor er det nettopp Honda som fikk plass i hjertet?

– Honda betyr kvalitet. I motsetning til konkurrentene, var det aldri noe trøbbel med Honda da jeg var ung. Sånn er det fortsatt. Disse syklene jeg har her starter alltid, sier han og peker på motorsykler som på utsiden har sett sine bedre dager, men som starter umiddelbart når Rune vrir om nøkkelen.

Kristiansen peker rundt seg i et garasjeanlegg der han har sykler i alle størrelser fra CB100 til Gold Wing 7892, i tillegg til et imponerende delelager. Tidligere solgte han deler, men etter å ha blitt oppringt døgnet rundt altfor lenge, ga han seg med det. Nå sitter han på en liten gullgruve av både bruksdeler og mer sjeldne skatter. Delene er stort sett til eget bruk. For når Rune pusser opp en gammel Honda, må det mye deler til. Men én del trenger aldri å bli skiftet ut – motoren.

 

Du vet, denne motoren her i CB100, det er ikke rart at dette ble den motoren som sitter i alt som finnes i dag. Enten du kjøper Kina-kopier eller Yamaha, så har de en Honda-motor. Det er kvalitet, og det er derfor den fortsatt brukes. Alt annet var det alltid noe trøbbel med, minnes Rune. Han og kompisene delte samme interesse for motorsykkel i ungdommen.

Rune har selvfølgelig sørget for å videreføre interessen for motorsykler til barna

– Dette er barndomsminner for døtrene mine, sier Rune og viser fram en CB350. Det rista skikkelig fordi det er ganske mye vibrasjoner i disse gamle tvinnmotorene. Det var moro. Nå kjører de moderne Honda-sykler.

Begge døtrene har øvelseskjørt på den røde CB 100 med pappa på salen bak.

Med et så langt liv på to hjul, har du opplevd ulykker?

– Nei, har veltet et par ganger i ungdommen på grus. Gikk overende med ei jente bakpå, men det gikk bra. Jeg kjenner folk det har gått virkelig galt med. Det er en risiko.

Ser du en forskjell på kjøringen før og nå? Kjører vi tøffere nå?

– Nei, vi som kjører er eldre. De jeg kjørte med som 16-åring, kjører fortsatt. En annen gruppe vi har nå er godt voksne som hadde motorsykkel som ungdom, kjøper ny, flott motorsykkel nå, og da går det galt. I mange av ulykkene er det godt voksne involvert. Samtidig er syklene mye bedre nå når det kommer til sikkerhet. De aller fleste er avslappede, sikre sjåfører. Hver vår snakker vi sammen og trener. Da har vi ikke kjørt på et halvt år. En del øver da på bane, terper på det samme igjen og igjen. Stort sett er folk veldig trygghetssøkende.

 

Rune råder godt voksne til å finne en motorsykkel som passer kroppen

Når man skal finne en motorsykkel i voksen alder, må man lete rundt og prøve mange sykler før man finner en som passer kroppen godt.

Har du et godt råd til unge, nye motorsyklister?

– Ta førerkortet på motorsykkel istedenfor scooter. Det er bedre opplæring, man blir sikrere, både teoretisk og teknisk. Så sannsynligheten for at det går bra er større på motorsykkel enn moped. Scooterne er skumle, det gis for lite opplæring, og du har lite motorkraft. Det er litt dyrere med motorsykkellappen, men det er tryggere.

Som så mange ganger før, har Rune bestemt seg for å ikke kjøpe flere Honda-sykler til restaurering. Men som alle de andre gangene, vet han at det blir vanskelig å motstå hvis den rette dukker opp.

– Jeg har jo så mange sykler at jeg har jobb resten av livet og vel så det. Det er nok nå. Samtidig er det vanskelig når du ser noe som er spennende. Jeg har en i kikkerten nå.

Dette er jo rett og slett gøy. Og det er det livet handler om. Jeg liker å gå i fjellet, og jeg liker å skru motorsykkel.