DCT gjør kjøreturen enklere og mer smidig

Slik fungerer Dual Clutch Transmission (DCT)

Publisert: 17. februar 2016 - Oppdatert: 30. januar 2018

 

Dual Clutch Transmission (DCT) tar det beste fra to verdener og gjør at du kan nyte ferden på tohjulingen uten å måtte bry deg med clutching og girskifte.

Du trenger ikke lenger å håndtere clutchen med hånden mens du skifter gir med foten – samtidig som du forsøker å holde balansen, navigere deg frem gjennom trafikken og koordinere akselerasjon og nedbremsing.

Les også: Fottøyet som sikrer tryggere MC-kjøring

DCT gjør jobben for deg

– Da Honda lanserte DCT, var selskapet den første motorsykkelprodusenten i verden som lanserte en automatgirkasse for motorsykler, forteller salgs- og markedssjef for Honda MC i Kellox, Anton Vestavik.

DCT står for Dual Clutch Transmission og innebærer at girkassen er utstyrt med dobbel clutch, som på mange av dagens biler. Den første clutchen tar hånd om gir 1, 3 og 5, mens den andre server gir 2, 4 og 6. Det fiffige med dette systemet er at neste gir alltid er klart, og overgangen mellom de to clutchene ivaretas elektronisk.

Honda_DCT_styreKjøremodus velger du på styret – enten Sport eller Drive.

 

Fordelen blir at giringen skjer betydelig raskere enn du klarer med en manuell girkasse, og at bensinforbruket i de fleste tilfeller blir lavere sammenlignet med manuelle kasser. Samtidig gir automatgiret deg mulighet til å ha fullt fokus på veien foran deg, når du først har valgt enten Sport eller Drive på styret, forklarer Anton Vestavik.

Les også: Lettere vei til MC-lappen

 

D-modus gir optimal balanse mellom forbruk og komfortabel cruising. S-modus kommer med tre nivåer for ekstra sportslig ytelse.

 

Velg gir med ekstrem presisjon

D-modus tilbyr den beste balansen mellom drivstofføkonomi og komfortabel cruising. S-modus er oppdatert og kommer nå med ekstra nivåer for ekstra sportslig ytelse, med tre forskjellige skiftmønstre å velge mellom: S1, S2 og S3. Hondas DCT-system overvåker kjøreforholdene basert på sykkelens hastighet, motorens turtall og flere andre faktorer.

– Det gjør sykkelen i stand til å velge riktig gir med ekstrem presisjon, sier salgs- og markedssjef Vestavik i Kellox.

Selv om du kjører med automatgir kan du overstyre systemet ved å velge gir selv – enten med bryteren på styret eller med fotpedalen som forutsetter en oppgradering med girskifte-assistenten QuickShifter.

 

DCT er tilgjengelig på følgende Honda-modeller:



Les også

Få full kontroll på veien

I MC-miljøet har boka Full Kontroll lenge vært en kilde til bedre sikkerhet. Nå er boka filmet. De korte, lærerike videosnuttene kan gjøre deg til en tryggere MC-fører.