Fjorten nye Africa Twin-eiere nøt nylig en organisert helgetur i norsk sommervær og vakker natur – med kjøring på både grus og asfalt.
Se video og les reisebrev lenger ned i saken.
Når du har kjøpt deg ny motorsykkel, er det bra å raskt bli bedre kjent med tohjulingen. Turopplevelser og nye utfordringer på nye underlag er et godt utgangspunkt for skikkelig testing av sykkelen og større utbytte av kjøringen – sammen med andre som har valgt samme sykkel.
Da legenden Africa Twin i 2016 returnerte i ny drakt, var mottagelsen entusiastisk, etterlengtet og sykkelen ble en etterspurt suksess i markedet.
Sammen med Honda Riders Club Norway og turguide Jan Grimsgård, inviterte Honda MC Norge på forsommeren til en fellestur for de som kjøpte Africa Twin i 2016 og 2017.
Les også: 16 tur- og pakketips for MC
– Vi la opp til en fin tur med små, passende utfordringer. Sånne turer er gylne muligheter til å bli bedre kjent sykkel og utstyr sammen med andre Africa Twin-entusiaster, sier Jan Grimsgård.
Den erfarne turlederen planla turen med to dagsetapper på fine grusveier:
Dag 1 – Start på Skeikampen. Deretter kjøre Peer Gynt vegen til Skåbu – 57 km gjennom en del av Norges vakreste fjellverden. Denne høyfjellets hovedvei gjennom Gudbrandsdalen fører rett inn i Peer Gynts rike. Kjente steder på veien fra Skeikampen i sør til Dalseter i Espedalen er Fagerhøy, Gålå og Fefor. Derifra gikk dagsetappen videre på Jotunheimveien til Valdresflya, med innlagte runder på lokale grusveier på Valdresflya. Overnatting var booket på Beitostølen.
Se kjøreruten:
Kartlink dag 1 – Skeikampen til Beitostølen.
Dag 2 – Starter med å krysse fjellet fra Østre Slidre til Vestre Slidre. Ved Vangsmjøsa klatres det opp på fjellet mellom Valdres og Hemsedal. Deretter følges Panoramaveien over til Hemsedal. Fra Hemsedal krysses fjellet over til Torpo. Derfra går turen til Gol og Nesbyen. Overnatting på Ranten Høyfjellshotell ved Nesbyen.
Se kjørerutene:
Kartlink dag 2 – Beitostølen til Vaset.
Kartlink dag 2 – Vaset til Ranten. (Nesbyen)
Reisebrev fra turleder Jan Grimsgård
Motorsykkel er moro. Tur er gøy. Og til tross for elendig vær dukket 14 av 15 påmeldte opp på Skeikampen. Det er både en ansvarsfull og hyggelig oppgave å være guide på slike turer.
Det ble totalt 70 mil, for det meste på våt grus, uten noe dramatikk. Flinke sjåfører og fantastiske sykler gjorde dette til en flott helg på veien, fra Skeikampen til Nesbyen.
Les også: Syv litt annerledes MC-turer i Norge
Flinke sjåfører og fantastiske sykler gjorde dette til en flott helg på veien, fra Skeikampen til Nesbyen.
Honda Riders Club: Turguide og primus motor Jan Grimsgård hadde som vanlig planlagt turen godt. Smilet er aldri langt unna hos den erfarne MC-entusiasten.
Peer Gynt vegen er i utgangspunktet en utfordrende grusvei for de fleste motorsyklister. I regn kan den være riktig vrien. Men for dyktige MC-førere på verdens beste motorsykler ble dette en fin tur.
Lunsjen ble inntatt på Skåbu. Dette var også stedet vi møtte Hilde, turens eneste jente. Hun er en utrolig flink motorsyklist. Sykkelen er tross alt ganske stor, jenta er ikke den største i verden og underlaget var til tider utfordrende.
Oppstigningen på Jotunheimveien foregikk i regn og tåke. Været bedret seg betraktelig jo lenger vest vi kom. For de fleste var denne veien en ny opplevelse.
Etter en lang dag, i stort sett bare regn, hadde jeg liten tro på at noen ville bli med på en liten ekstra svingom – sju mil på RV 51 Valdresflya. Her tok jeg feil. Samtlige syntes det var en strålende ide.
På hotellet på Beitostølen ble det kalde forfriskninger, utdeling effekter og en sosial, kjempehyggelig middag. Brorparten gikk tidlig til sengs etter en dag proppet med inntrykk.
Værgudene kan man ikke styre. Begrepet norsk sommer har også vel mye preg av lavtrykk i seg. Likevel var det en nedtur å våkne til lørdagens regn.
Slettefjellet fra Beito til Vestre Slidre er uansett nok en flott fjellovergang, men utsikten fra toppen måtte beskrives med ord, da hele Jotunheimen var pakket inn i tåke.
Ved Ryfoss dukket sola opp for å kaste glans over resten av helgen.
Fra Ryfoss klatret vi opp på Syndinfjellet. Her er det utrolig vakkert. Et fascinerende skue var også det å se fjorten stykk Africa Twin på rekke og rad i godt driv på nesten tørre veier. Støv, som ofte er problem på gruskjøring, var etter regnet intet problem.
På Vaset ble det til og med lunsj og gode samtaler i solveggen.
Fra Vaset fulgte vi Panoramaveien mot Hemsedal. Og det er virkelig en grunn til at den heter akkurat det. Her skuer man så langt øyet kan se.
I Hemsedal ble det et kort stopp for å strekke på beina før vi tok fatt på dagens siste fjell. Fanitullveien fra Hemsedal til Ål er for mange en bortgjemt perle. Også her kan man se mektige fjell i alle retninger.
Etappen fra Ål til Nesbyen er transport på asfalt, det eneste asfaltstrekket denne dagen. Ranten Hotell på Myking var valgt til overnatting. Undertegnede har vært her en rekke ganger og kan anbefale stedet på det varmeste. Hyggelige priser, god mat, og trivelig betjening.
Søndag var dagen for hjemreise. Mange hadde en lang vei hjem og startet derfor tidlig. Fellesgruppen som la ut i retning mot Oslo, var nå nede i 8 Africa Twin-sykler. Disse startet dagen med en liten runde på noen lokale grusveier i Rukkedalen. Deretter til Rødberg, grus rus fra Numedalen opp mot Eggedal og deretter krysse Norefjell.
Man kan nok ikke gå så langt som å kalle det gråtkvalte avskjedscener på Noresund, før siste strekket mot hovedstaden, men hyggelig var det og alle var enige om at det ble en fin tur!
Hilsen Jan Grimsgård
Turguide, MC-entusiast og leder av Honda Riders Club Norway