Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Å kjøre motorsykkel er gjerne forbundet med spenningen, friheten og gleden en tohjuling bringer med seg. Men som motorsyklist bør man også være forberedt på at en ulykke kan inntreffe, og da hjelper det mye å ha kunnskapen i orden. Les her om hva de viktigste tiltakene er hvis uhellet først er ute.
Egensikkerhet
Tenk alltid egensikkerhet og at ikke flere også skal bli skadet ved et ulykkessted. En MC har ikke varseltrekant, så derfor er det ekstra viktig å ha en refleksvest tilgjengelig. Parker gjerne sykkelen på tvers i veibanen med blinklys på i noe avstand til ulykken. Ta gjerne en varseltrekant fra en av bilene som er involvert hvis mulig.
Ta ledelse – skaff oversikt
Den som er først på en ulykke må ta ledelse frem til nødetatene kommer. Videre må det sikres at alle de involverte i ulykken så raskt som mulig får tilsyn. Utfør livreddende tiltak som å skaffe frie luftveier på en bevisstløs person eller stanse store alvorlige blødninger.
Varsle så tidlig som mulig
Det anbefales å benytte appen Hjelp 113 fra Norsk Luftambulanse når man skal varsle om en ulykke. Appen sender automatisk melding om hvor du er, om du ringer 110, 112 eller 113 fra appen. Du bør fortelle hva som har skjedd, og hvor mange personer som er involvert i ulykken. Hvis noen av personene er bevisstløse er dette ekstra viktig informasjon. Man kan også ringe 113 direkte – hvis man ikke har appen.
Utfør nødvendig førstehjelp
Etter å ha sikret skadestedet og ringt 113 skal du hjelpe den skadde. Er den skadde bevisstløs, må vedkommende få puste – det er det viktigste. Åpne visiret på hjelmen, og sjekk pusten ved å legg øret ned mot pasientens munn. Overvåk gjerne pusten i 1 minutt for å være sikker på at han eller hun puster normalt.
En bevisstløs person skal legges i sideleie. Hvis vedkommende har hjelm skal denne fjernes. Vær om mulig to personer når dette gjøres. Hvis pasienten er våken og har vondt i nakken, ikke flytt pasienten og la hjelmen sitte på.
Nyere forskning viser at bevisstløse pasienter bør legges over på siden, uavhengig om det er mistanke om nakkeskade eller ikke. Ifølge Norsk Luftambulanse hjelper det lite om man unngår å bli lam dersom man ikke får puste. Er den forulykkede bevisstløs og ligger på ryggen er det store sjanser for å bli kvalt av egen tunge eller eget blod.
Hvis du ikke finner noe pust på den forulykkede, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.
Alvorlige store blødninger som renner må stanses. Pakk inn pasienter som ligger på bakken, også på sommertid for å hindre nedkjøling. Ikke flytt skadde personer hvis det ikke er nødvendig.
På en del hjelmer finner man emergency release/quick release som gjør det enklere å ta av hjelmen dersom man kommer ut for en ulykke. Det kan være smart å vurdere når man skal kjøpe ny hjelm.