Tips til vedlikehold av MC

Slik klargjør du motorsykkelen for en ny MC-sesong og nye utfordringer

Publisert: 3. februar 2018

 

Vedlikehold av MC er ingen spøk. Men det å ta godt vare på motorsykkelen sin, får en til gjengjeld mye igjen for.

Vi fikk leder for teknisk avdeling i Kellox Norge, Steinar Jørgensen, til å dele sine beste råd og tips for et godt vedlikehold av MC. I tillegg kan du få svært gode råd og hjelp hos Honda MC-forhandlere over hele landet.

Nederst i artikkelen har han listet opp en huskeliste for klargjøring av MC nå på vårparten, men som kanskje aller helst er et vedlikehold en bør utføre allerede på høsten, men bedre sent enn aldri!

Batteri

  1. Hvis du har et batteri der væskenivået vises utvendig: Sjekk væskenivå, etterfyll med destillert vann til maks-merket
  2. Lades opp med 10 prosent av-Ah tallet. Har du 10 Ah batteri, ledes det med ca. 1 Ah
  3. Smør batteripolene med vaselin eller polfett for å unngå oksidasjon
  4. Hold batteriet rent for å unngå krypstrøm og utladning
  5. Nytt batteri lades til 100 prosent før bruk

Merk: Batteriets væskeinnhold er syre når det er oppladet, men vann når det er utladet. Oppbevar batterier frostfritt, men kjølig.

Olje og filter

  1. Kjør motoren varm før tapping av olje
  2. Skift alltid oljefilter samtidig med olje
  3. Velg riktig viskositet (tykkelse) etter temperaturen på klima
  4. Velg riktig kvalitet (API) på oljen

Det er veldig viktig å bruke olje beregnet for motorsykkel, da tilsetningsstoffene i oljer til bil og MC er ulike. Det vanligste problemet som oppstår ved bruk av feil olje, er en clutch som slurer.

 

MC VEDLIKEHOLD

 

Bremser

  1. Kontroller bremseklosser for slitasje, se slitasjevarsler eller minimum 2 mm
  2. Kontroller nivået på bremsevæske (skiftes hvert 2. år)
  3. Kontroller bremseskivene for skader
  4. Kontroller bremseslanger (skiftes hvert 4. år)

Dekk

  1. Kontroller lufttrykk (med kalde dekk)
  2. Mønster dybde skal være minimum 1,6 mm

Om mønster på motorsykkeldekk sier kjøretøyforskriften følgende:

«To- og trehjulede motorvogner skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over ¾ av slitbanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert».

 

Kjede og drev

  1. Rens kjede utenpå
  2. Smør kjede fra innsiden
  3. Drev skal ikke ha spisse tenner
  4. Kjede skal ikke kunne løftes ut midt på bakdrev
  5. Juster kjedeslakk, ca. 2-4 cm vandring (se instruksjonsboka)

Merk: Kjede strammer seg når vi setter oss på sykkelen, det er derfor viktig å kontrollere at det fortsatt er en liten slakk på kjedet med belastet sykkel.

Lys

  1. Kontroller alle lys (husk bremselys på for- og bakbrems)
  2. Juster nærlys/fjernlys

Generelt

  • Husk at vask og renhold er det viktigste vedlikeholdet
  • Smør alle bevegelige deler, bruk wiresmører på wirene

 

OLJE MC VEDLIKEHOLD



Les også