Slik bør dere øvelseskjøre med moped

Her finner du regler og gode tips.

Publisert: 1. februar 2016 - Oppdatert: 23. mars 2017

Det er er en del som du bør kjenne til når dere skal øvelseskjøre med moped. Reglene, tipsene og utstyret finner du her.

 

Regler for øvelseskjøring med moped

  • Dere kan øvelseskjøre med moped fra ungdommen er 15 år
  • Ha med bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilde
  • Den som er med på øvelseskjøringen må være 25 år
  • Du må selv kjøre motorsykkel, det er ikke lov å kjøre etter i bil eller på moped
  • Du må selv ha hatt førerkort i den klassen dere øvelseskjører i de 5 siste årene
  • Dere må ha refleksvester med «L»
  • Dere kan bare øvelseskjøre med moped som er registrert for én person
  • Dere må kunne snakke sammen gjennom godkjent kommunikasjonsutstyr
  • Fartsgrensen for mopeder er 45 km/t
  • Husk at det er påbudt med hjelm!

 

Tips for trygg øvelseskjøring med moped

Mange ungdommer tar mopedlappen. Derfor kan det å øvelseskjøre med ungdom til mopedlappen være din første erfaring som privat «kjørelærer». Det er lurt å starte opplæringen med timer hos en trafikkskole og samarbeide tett med kjørelæreren. Da blir dere trygge på situasjonen, samtidig som den private øvelseskjøringen gir mange timers erfaring med moped på veiene. Husk at du er ansvarlig for den som øvelseskjører. Vær også ekstra oppmerksom på at dere ikke må være til fare eller ulempe for annen trafikk.

 

Hvor kan dere øvelseskjøre med moped?

Velg sted etter hvor langt dere har kommet i opplæringen. Unngå øvelseskjøre i tett trafikk og høy fart før dere begge kjenner godt til rytmen i trafikken. På øvingsbane eller avsperret område kan ungdommen kjøre alene, slik at du kan se på instruere. I starten er det best å øvelseskjøre med moped på tørr asfalt.

 

Kommunikasjon under øvelseskjøringen

Dere trenger en kommunikasjonsløsning, også kalt intercom, når du skal kjøre bak den som øvelseskjører på moped. Det er mulig du allerede har en fra før, for å kommunisere med passasjerer. Det er imidlertid viktig at intercom´en er tilrettelagt for trådløs kommunikasjon mellom minst to kjøretøyer, såkalt «bike to bike». Den bør være vanntett og lett å montere i alle typer hjelmer.

 

Velg en god intercom-løsning

Her finner du eksempler på gode intercom-modeller, fra de enkle til de mer avanserte. Interphone F4 MC og Interphone F5 MC kommuniserer begge mellom to kjøretøyer og er godt egnet for øvelseskjøring med moped.

 

 

Kilder: Statens vegvesen, Ung.no.



Les også