Dette bør du tenke på ved valg av MC-støvler

Før du setter deg på en tohjuling, er det viktig å velge riktig fottøy.

Publisert: 27. juni 2017 - Oppdatert: 4. april 2019

 

Mange som kjører tohjuling er opptatt av at fottøyet skal se bra ut. Det mest avgjørende er likevel sikkerhet, beskyttelse og stabilitet.

Hele kroppen bør beskyttes når du kjører MC. Nest etter hjelm – og sammen med en god ryggbeskyttelse – regnes fottøyet som det viktigste sikkerhetselementet.

Mange som kjører tohjulinger er ikke bevisste nok på dette.

Klemskader mest vanlig

De fleste fotskader på MC oppstår når foten klemmes mellom sykkelen og bakken. Det er heldigvis mange gode produkter å velge mellom som både tilbyr riktig stabilitet, smidighet, beskyttelse og komfort.

I denne artikkelen gir vi deg noen konkrete tips i kategoriene Adventure, Touring, Racing og Street – både for herrer og damer.

Her er noen generelle punkter det er greit å ha med seg først som sist:

  • Bruk så solide støvler eller sko som mulig, men vær oppmerksom på at sportssykler ofte krever smidige sportsstøvler for å betjene pedalene og for å få bedre tak og kontroll på sykkelen.
  • Sålens stivhet på tvers av fotbladet er svært viktig. Ideelt sett kan sålen gjerne være bredere enn foten ved lilletåen.
  • Støvelen kan også gjerne ha stive polstringer over tærne, rundt hælen og på skinnleggen. Støvler med vanntett membran er ideelt ved turkjøring.

Skinn og tekstil

En fordel med å bo i Norge er at klimaet vårt passer bra med solide fottøy og robuste produkter. Det å være varm og tørr er også viktig for god kjørekomfort, og dermed for sikkerheten.

Skinn koster litt mer, krever mer vedlikehold, men er slitesterkt og varer lengre. Det er også et noe tyngre materiale som endrer passform etter bruk og bruker. Tekstilmateriale er lettere i vekt.

En tradisjonell skinnstøvel må behandles og impregneres, og er ikke 100 prosent tett om den ikke  er supplert med en vanntett membran.

Gaerne er en av toppmerkene og markedslederne. De første Gaerne-støvlene ble skapt av italieneren Ernesto Gazzola tilbake i 1962. I dag produserer Gaerne et bredt spekter av støvler og skotøy innenfor segmentene Touring, Adventure, Racing, Cross og City.

I Norge regner det ofte. De fleste velger vanntette støvler med god membran.

Støvler og sko i tekstilmateriale har ofte en innebygget membran innebygget. Damp går igjennom slik at foten får ventilering, men dråper stoppes og fottøyet regnes som vanntett. I Norge regner det ofte. De fleste velger vanntette støvler med god membran.

Adventure

Her kreves mer stabilitet da det ofte kjøres større, høyere og tyngre sykler i ulendt terreng, slik som Africa Twin og NC 750 X Støvelen skal også tåle mye bevegelse. Adventure-støvler har en grovere såle med mer mønster. Dermed sklir de mindre på grus og gir bedre grep i ulendt terreng. De er også høyere i skaftet, noe som øker stabilitet og støtte.

Støvelen blir litt mindre fleksibel med spennene, men er til gjengjeld mer stabil og tryggere. Under denne type kjøring vet man at man må nedi med beinet.

En skal heller ikke kimse av at Adventure-støvler er på moten. De ser jo riktig så tøffe ut.

G-Midland GTX – toppmodell og bestselger.

 

G-Adventure – En rimeligere løsning, men fortsatt vanntett, kraftig og stabil.

 

 

Touring

Her trenger man virkelig å holde seg så tørr og varm som mulig. Det fremmer både komfort og sikkerhet. Man sitter ofte lenge på sykkelen og vil ha mest mulig hygge og kjørekomfort på turen.

Touring-støvler er penere, nettere, lettere og litt lavere enn Adventure-støvlene. Og Gore-Tex holder deg tørr.

Touring-støvler er penere, nettere, lettere og litt lavere enn Adventure-støvlene. De har en glattere, mer komfortabel såle. Skaftet er stabilt og beskyttende også her. Gore-Tex er suverent her og holder deg tørr.

G-Prestige GTX – bestselger i skinn med god beskyttelse og komfort. Mange MC-kjørere sverger til skinn.

G-Air GTX: Tekstilsko. Lett, smidig og bevegelig. Velges ofte av yngre, sporty og nytenkende MC-kjørere, som også er opptatt av design.

 

G-Hybrid GTX – Et fint alternativ. Lavere skaft og lettere å bruke for de som har store bein/legger.

G-Ny: Denne skoen gjør at du kan spare 500 kroner. Den har nemlig ikke den populære Gore-Tex’en, men er fortsatt vanntett.

 

Racing

Racing-støvler er laget for å tåle mer. De har ofte et leddet skaft. Dermed har man kunnet lage en stivere støvel som fortsatt har god bevegelighet.

Racing-støvler er også laget for å bidra til god kontakt med sykkelen. Dette er løst gjennom en mykere såle og utstrakt bruk av kvalitetsmaterialer. Støvlene har mye ekstern beskyttelse for å beskytte føreren ved eventuelle fall i høy fart. Under aktiv Racing, er det viktig med god lufting.

 

GP1 Racing: Denne Racing-støvelen kommer i 2017 med ny og tøff gulfarge.

 

City

Dette er et ganske nytt segment. Fottøyet ser her ut som fritidssko, er laget for å kunne gå mye med og kan fint brukes på jobb, på skolen eller hjemme. Sammenlignet med støvler er de naturlig nok lettere å ta av og på, og enklere i bruk.

Dessuten gir de mye bedre beskyttelse enn å ikke velge spesiallaget fottøy for MC-kjøring.

Skoene er mye lavere i skaftet. Derfor har de ikke den samme støtte og stabilitet som MC-støvler, men gir vesentlig mer beskyttelse enn joggesko og vanlige fritidssko gjør.  Her utsetter dessverre mange moped og MC-kjørere seg for økt skadeomfang om uhellet skulle være ute. Det er ikke mye som skal til.

Skoene har beskyttelse for ankelkulen og mot bakover-knekk  i sålen. De tar av for støt ved eventuelt fall eller om man skulle få foten i klem mellom sykkel og underlag. Derfor passer de utmerket til moped og scooter også.

 

Voyager Gore-Tex

 

MC Støvler spesialtilpasset damene

Det er slik at alle ovennevnte modeller også kan benyttes av begge kjønn etter unisex-prinsippet. Gaerne har likevel laget støvler som er spesialtilpasset kvinneanatomi. Der er fotbue og vrist hensyntatt og helpartiet er bygget opp noe mer slik at det skal være lettere å nå ned.

 

Black Rose GTX Lady

 

G-Iselle

 

 



Les også

Slik tar du MC-lappen

Det er flere ting du må ta stilling til når du skal ta førerkort for å kjøre motorsykkel.