Africa Twin – Når villdyret våkner

Legenden er tilbake. Her er fem ting du bør vite om nye Africa Twin.

Publisert: 1. februar 2017 - Oppdatert: 4. april 2019

Hvor vil du dra? Hva vil du gjøre? Spørsmålet er ikke hvor langt din Africa Twin vil gå, men hvor langt du er villig til å ta den.

 

Test i Bike: Africa Twin vant heftig duell i Enduro-løypa

Tro mot røttene

Navnet er uløselig og sjelelig forbundet med Dakar, og selve sykkelen er like imponerende som ørkenen selv. Den er et ikon. I 1986 debuterte den legendariske NXR750 i Rally Dakar, og drømmen om å vinne det mest krevende terrengløpet for motorsykler i verden ble til virkelighet

Det samme gjentok seg i i ’87, ’88 og ’89, og all lærdom og erfaring – sammen med lidenskapen for tøff konkurransekjøring – ble så brukt til å skape den originale XRV650 Africa Twin – en modell som senere ble utviklet til den ikoniske XRV750 Africa Twin.

Nye Africa Twin er tro mot sine Rally Dakar-røtter og er utstyrt med noe av den mest raffinerte teknologi og ingeniørkunst Honda har utviklet.

Se video:

Africa Twin – kjør overalt, når du vil

CRF1000L Africa Twin er en motorsykkel som skårer full pott på eventyrlighetsskalaen. Surf på sanddynene, utforsk fjellene eller få smaken av asfalt. På den takler du alt slags terreng. Denne tilnærmingen starter med en sterk motor.

Den nye, potente og kraftfulle 998 kubikk Parallell Twin–motoren er designet for å prestere både offroad, på veien, på langturer og til hverdagsbruk – så vel som på alt i mellom – slik det kreves av en stor allroundsykkel. Når turtallet øker, er det som å høre lyden av en trommevirvel, eller knurringen fra et sultent villdyr. Gjør deg klar for en betingelsesløs flørting med underlaget .

Men selv om det er mye villdyr i aksjon, er Africa Twin en trofast og sann følgesvenn for sin eier.

CRF1000LAfricaTwinAdventureABS2015012

Fem ting du bør vite om Africa Twin:

 

1. Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en ny DCT girkasse med valgfri onroad- eller offroad-modus
DCT sørger for at girskiftene under akselerasjon ikke lar deg miste verken kraft eller fart. To ulike innstillinger lar deg velge mellom automatgir eller manuelt gir. Automatgiret har også to innstillinger der du velger mellom sportsmodus (S) eller langturkjøring (D). Vi snakker pondus og presisjon.

 

2. 998 kubikk Parallell Twin-motoren med Hondas eksklusive 4-takts Unicam®- konfigurasjon er så tilfredsstillende at den er vanedannende
Til tross for den kompakte innpakningen leverer motoren masse kraft og mengder av dreiemoment og gjør nye Honda Africa Twin leken og lettkjørt i terrenget. Kombinert med den glimrende bakkeklaringen (250 mm), den lette og robuste rammen og den tøffe vindskjermen er alle ingredienser for en ekte eventyrsykkel på plass.

 

 3. Du får mye eventyr for penga
Bensintanken på 18,8 liter og motorens eksepsjonelle drivstoffeffektivitet gjør at du kommer deg inntil 400 kilometer på én tank.

 

4. En ikonisk eventyrer gjør comeback
I 1986 debuterte den legendariske NXR750 i Rally Dakar, og drømmen om å vinne det mest krevende terrengløpet for motorsykler i verden ble til virkelighet. «Go anywhere!» var stikkordene designerne fikk da de ga seg i kast med nye Africa Legend. Det drev frem beslutningene gjennom hele utviklingsprosessen. Nye CRF1000L Africa Twin er tro mot røttene: Her møtes Hondas lidenskap for tøff konkurransekjøring med filosofien om hele tiden å utvikle seg videre. De doble frontlyktene følger den originale Africa Twin-signaturen. Når de tennes, vekkes minnene om de seiersrike maskinene fra Rally Dakar.

 

5. Du kan boltre deg i masse spennende tilbehør
Velg blant et bredt sortiment av spesialtilpasset originaltilbehør og fargetilpasset utstyr til både fører og passasjer. Masse spennende tilbehør som bagasjevesker, varmehåndtak, vindavviser til kåpe og kåpeglass, høy vindskjerm, dimbare lykter, sentralstøtte og mye mer.

 

16YM CRF1000L Africa Twin CRF1000L_AT_2016_Dynamic_057



Les også